نياز مشتري
به لحاظ مفهومي و در نظر عامه، نياز، مترادف با حاجت، درخواست، استدعا، التماس، مقصود، آرزو، ميل، خواهش، محبوب، فقر، تنگدستي، اظهار خضوع، خشوع، تضرع و. کاربرد يافته است. از مجموع اين مفاهيم ميتوان نياز را هر نوع کمبودي دانست که براي انسان به وجود ميآورد. ما براي تعريف نياز مشتري، به شکل زير از آن استفاده ميکنيم: «نياز مشتري عبارت است ازهر نوع حساب کمبودي که براي مشتري موجود ميآيد و او تلاش ميکند تا با بهرهگيري از استعداد و توانايي خود نسبت به رفع آن اقدام نمايد».
انواع نيازهاي مشتري
با توجه به مفهوم گستردهاي که در تعريف نياز مشتري وجود دارد، امکان تقسيمبندي جامع و کاملي از نيازهاي مشتري دشوار است. ليکن ازآنجاييکه نياز مبناي رفتار مشتري در فرآيند خريد است، طبقهبندي زير را که بيشتر به لحاظ مفهومي در جامعه متداول گرديده است، در اختيار خوانندگان قرار ميدهيم. اين طبقهبندي ميتواند زمينههاي مساعدي را در شناخت رفتارهايي مبنايي مشتري نشان دهد و در تأمين بخشهاي از نياز وي مؤثر باشد.
- نيازهاي حياتي: نيازهايي را که با تداوم زندگي و حيات مشتري ارتباط تنگاتنگ دارد، نيازهاي حياتي ميگويند؛ مانند هوا، آب، غذا، دارو و .
- نيازهاي اساسي: به نيازهايي گفته ميشود که ازنظر مشتري نقش اساسي و تعيينکنندهاي دارد؛ مانند پوشاک، مسکن براي افراد حقيقي، آب، برق، راه و ارتباطات ازنظر دولت.
- نيازهاي عادي: به نيازهايي گفته ميشود که مشتري در توانايي و استعداد خود براي تأمين آنها از روند عادي و يکنواخت بهره ميگيرد؛ مانند اياب و ذهاب و .
- نيازهاي فردي: نيازهايي که مشتري در تأمين آنها به توانايي و استعداد خود متکي است مانند فکر کردن، خوابيدن، کار کردن، استراحت يا مطالعه و .
- نيازهاي اجتماعي به نيازهايي که مشتري از طريق جمع و يا افراد ديگر نسبت به تأمين آن اقدام مينمايد، نيازهاي اجتماعي گفته ميشود؛ مانند آموزش، درمان و.
- نيازهاي مادي: نيازهاي ملموسي را که مشتري به آن توجه دارد. نيازهاي مادي ميگويند؛ مانند غذا، پوشاک؛ خودرو و .
- نيازهاي معنوي (غيرمادي): در برابر نيازهاي مادي، نيازهايي نيز وجود دارند که به چشم ديده نميشوند؛ مانند آرامش، عبادت، تفريح، عدالتخواهي، امنيت و . که به آنها نيازهاي معنوي اطلاق ميشود.
درباره این سایت