اتوماسيون بازاريابي با CRM
در گذشته نرم افزار CRM تنها براي ثبت اطلاعات مشتريان و به عنوان يک نرم افزار عملياتي در واحد فروش استفاده ميگرديد. اما با اهميت يافتن بحث همکاري بين تيمهاي بازاريابي و فروش و افزوده شدن امکانات اتوماسيون بازاريابي به آن، کاربردهاي اين نرم افزار بسيار گستردهتر شده است. نرم افزار CRM نه تنها اطلاعات مهم تجاري را ثبت مينمايد، بلکه با پردازش و ارائه گزارشات تحليلي به کشف الگوها، ارتباطات مهم و فرصتهاي فروش جديد کمک مينمايد. مراحل اصلي فرايند بازاريابي در نرم افزار CRM به صورت زير ميباشد.
تعيين مشتريان هدف
نرم افزار CRM به فرايند انتخاب مشتريان هدف کمک نموده و به شما امکان بخشبندي سادهتر بازار را مي دهد. در اين نرم افزار شما ميتوانيد مشتريان بالقوه را بر اساس ويژگيها، تاريخچه خريد و پاسخهاي آنها به کمپينهاي قبلي دستهبندي نماييد که اين مساله موجب بهبود بازدهي کمپينهاي جديد خواهد شد. همچنين ابزارهاي گردش کار و اتوماسيون بازاريابي موجود در نرم افزار اين امکان را فراهم مينمايد که بصورت خودکار بخشبندي بازار و ارزيابي مشتريان انجام پذيرد.
فرايند تعيين مشتريان هدف، گروههايي از مشتريان بالقوه را تعيين مينمايد که براي يک کمپين خاص مناسب هستند و در نتيجه از اتلاف منابع و زمان تيم بازاريابي و ساير مشتريان جلوگيري مينمايد.
اتوماسيون بازاريابي و اجراي کمپينها
با نرم افزار CRM شما امکان ايجاد، مديريت و سنجش اثربخشي کمپينهاي بازاريابي را خواهيد داشت. در اين نرم افزار ميتوانيد وضعيت هر مشتري بالقوه را دنبال نموده و پيامهاي ارسالي و دريافتي از مشتري را مشاهده نماييد. همچنين بوسيله گزارشات و داشبوردهاي موجود، ميتوانيد از آخرين وضعيت عملکرد کمپين در هر لحظه مطلع گرديد.
نرم افزار امکان برنامهريزي و تعيين بودجه براي هر کمپين و ثبت هزينههاي انجام شده و اندازه گيري نرخ بازگشت سرمايه (ROI) را فراهم مينمايد. همچنين مي توانيد مراحل اجراي کمپين و ارسال پيامها را زمانبندي نماييد. امکان ارسال خودکار پيام و دريافت پاسخ از مشتريان نيز موجود است که به بهبود سرعت و دقت اجراي کمپينها کمک مينمايد.
در نرم افزار ميتوان ترجيحات مشتري مانند کانال ارتباطي ترجيحي و يا زمان مناسب براي تماس را براي هر مشتري ثبت و اعمال نمود. به عنوان مثال ميتوان مشترياني که علاقمند به دريافت ايميل يا فکسهاي تبليغاتي نيستند را مشخص نموده و در کمپينهاي بعدي اين ترجيحات مشتري را رعايت نمود.
شما همچنين امکان مقايسه کمپينهاي جاري و گذشته از نظر تعداد و نوع پاسخهاي مشتريان و هزينهها و درآمدهاي مرتبط را خواهيد داشت که در تصميمگيري براي ادامه يا توقف هر کمپين کمک زيادي ميکند.
در نرم افزار CRM، تمام اطلاعات مشتريان بصورت متمرکز نگهداري ميگردد. در واقع براي هر مشتري يک پروفايل يا پرونده خواهيد داشت که شامل مشخصات کامل مشتري، تاريخچه ارتباطات مشتري، فعاليتهاي بازاريابي و فروش و بسياري اطلاعات ديگر خواهد بود. بنابراين تيمهاي بازاريابي و فروش، اطلاعات کافي و کاملي از مشتريان براي بخشبندي بازار و انتخاب مشتريان هدف و اجراي موثرتر کمپينها در اختيار دارند.
درباره این سایت