براي اغلب شرکت‌ها پاسخ به اين پرسش که بايد چقدر پول صرف بازاريابي خود کنند، بسيار دشوار است و در بيشتر مواقع مديران بنگاه‌ها دچار سردرگمي، ترديد و ابهام از درستي ميزان بودجه‌اي هستند که هرسال براي فعاليت‌هاي بازاريابي شرکت خود اختصاص مي‌دهند.


چرا تعيين بودجه در بازاريابي مهم است؟‌


فعاليت‌هاي بازاريابي در هر سازمان شباهت زيادي به فرآيند کاشت بذر، نگهداري و مراقبت از آن و در نهايت در برداشت ميوه دارد. اگر مديران يک شرکت بتوانند بودجه مناسبي براي مجموعه فعاليت‌هاي يکپارچه بازاريابي در سازمان خود اختصاص دهند، مي‌توانند انتظار داشته باشند که سرمايه‌گذاري آنها به نتيجه‌اي مطلوب و مناسب منجر مي‌شود. بنابراين اجازه دهيد راهکارها و روش‌هاي متداول تعيين بودجه در بازاريابي را مرور کنيم:


روش اول-درصدي از درآمد ناخالص را به بودجه اختصاص دهيد. يکي از رايج‌ترين روش‌ها براي تعيين بودجه در بازاريابي‌، ‌اختصاص درصد مشخصي از درآمد شرکت است. اينکه چه درصدي از درآمد بايد به‌عنوان بودجه سازمان تعلق گيرد به اندازه کسب‌وکار بستگي مستقيم دارد. اين درصد براي کسب‌وکارهاي بزرگ بين 5 تا 10 درصد در نظر گرفته مي‌شود. درحالي‌که براي کسب‌وکارهاي کوچک حتي تا 20 درصد از درآمد خالص را مي‌توان به بودجه بازاريابي اختصاص داد اما اين درصد براي کسب‌وکارهاي بسيار بزرگ بين 2 تا 5 درصد پيشنهاد شده است. البته بديهي است، بهترين عدد براي کسب‌وکار مي‌تواند به صورت آزمون و خطا به‌طور دقيق‌تر محاسبه شود. از مزاياي اين روش فهم بسيار آسان آن است و به‌ويژه اينکه مي‌توان از مانور دادن در کمپين‌هاي تبليغاتي و رويدادهاي بازاريابي به خوبي استفاده کرد.اما شايد تنها عيب اين روش غير دقيق بودن آن است به‌ويژه براي کسب‌وکارهاي جديد و کوچک که اطمينان از کسب درآمد در آنها قطعي نيست، استفاده از اين روش ممکن است آنها را با چالش‌هاي مالي روبه‌رو کند.



روش دوم-درصدي از سود خالص را به بودجه بازاريابي اختصاص دهيد. مشابه محاسبه بودجه بازاريابي از روش درصدي از درآمد، مي‌توانيد با استفاده از اين روش درصد مشخصي از ميزان سود خالص خود را به اين کار اختصاص دهيد. اين روش نسبت به روش قبلي کمي تهاجمي‌تر است چرا که در اينجا کليه هزينه‌ها را در نظر گرفته و از محاسبات خود خارج مي‌کنيد. اينکه چه درصدي از سود خالص را براي بودجه اختصاص دهيد، به‌طور کامل به روش قبلي شباهت دارد. اين روش نيز از راهکارهاي سودمند براي تعيين بودجه بازاريابي است و البته از روش قبلي به‌ويژه براي کسب‌وکارهايي که حاشيه سود مشخصي دارند، کاربردي‌تر است اما اين روش نيز مانند روش قبلي خيلي دقيق نيست و تخميني است.


روش سوم-هرچه قدر استطاعت مالي اجازه مي‌دهد، بودجه اختصاص دهيد! در دنياي پرسرعت کسب‌وکار امروزي، اين روش قطعا يکي از روش‌هاي محبوب در تعيين بودجه بازاريابي است. در اين روش به عنوان مدير يک بنگاه اقتصادي مي‌توانيد بخشي از سرمايه مازاد خود را که هيچ تاثيري بر فرآيند روزمره کسب‌وکار ندارد، به بودجه بازاريابي اختصاص دهيد. در اين صورت با خيال راحت مي‌توانيد فرآيند بازاريابي را دنبال کنيد، چرا که حتي اگر بازاريابي با شکست مواجه شود هيچ تاثير مستقيمي بر کسب‌وکار نخواهد داشت. اين روش، اقدامي تهاجمي در تعيين بودجه بازاريابي به شمار مي‌آيد و ممکن است به موفقيت‌هاي بزرگي در اقدامات بازاريابي دستيابي پيدا کنيد. اما روشي خطرناک براي کسب‌وکارهاي کوچک است چون ممکن است ادامه فعاليت و حيات آنها را با چالش روبه‌رو کند.


روش چهارم-به اندازه يک تار مو از رقبا بيشتر بودجه خرج کنيد!‌ اين روش اصل ساده‌اي دارد:‌بررسي کنيد رقبا چه اقداماتي براي بازاريابي انجام مي‌دهند و فقط به اندازه يک تار مو از آنها بيشتر اقدام کنيد!‌ البته اين راهکار در ظاهر بسيار ساده به نظر مي‌رسد، اما کسب اطلاعات محرمانه رقبا درباره برنامه‌هاي بازاريابي در بسياري موارد مي‌تواند بسيار دشوار باشد، چراکه ممکن است بسياري از اقدامات رقيب قابل رويت نباشد. با اين وجود اگر بتوانيد اطلاعات تخميني بودجه رقباي خود به‌دست آوريد اين روش مفيد و مطمئن براي تعيين بودجه بازاريابي خواهد بود.


روش پنجم-رشد مورد نظر تعداد مشتريان. اين روش يکي از راهکارهاي عالي براي تعيين بودجه بازاريابي است، البته به شرطي که بتوانيد براي تعداد مشتريان مورد نظر خود هدف‌گذاري کنيد. يکي از اطلاعات مهم مورد نياز در اين روش، آن است که به صورت تخميني درآمد حاصل از جذب يک مشتري جديد را بدانيد. درصد مشخصي از حاصل ضرب ميزان درآمد حاصل از هر مشتري ضربدر تعداد هدف مشتريان به آساني ميزان بودجه بازاريابي را ارائه مي‌کند. از مزيت‌هاي اين روش دقيق‌تر بودن آن نسبت به روش‌هاي قبلي است، اما استفاده از اين روش نياز به محاسبه دقيق ميزان سود حاصل از مشتري دارد که ممکن است شما را دچار چالش کند.


روش ششم-اصلا بودجه‌اي به بازاريابي اختصاص ندهيد، ‌از ابزارهاي رايگان استفاده کنيد!‌ ممکن است اين ايده نيز جالب باشد چرا که بسياري از اين روش براي بازاريابي استفاده مي‌کنند. البته به‌طور قطعي نمي‌توان از واژه «رايگان» استفاده کرد، ‌چرا که حداقل منابع مورد نياز براي انجام بازاريابي اختصاص وقت و اينترنت براي اين کار است. مزيت اين روش در شکل ظاهري رايگان بودن است اما بايد پذيرفت گاهي خساست، مي‌تواند پيامد ايجاد هزينه‌هاي بسيار زياد بعدي را براي سازمان داشته باشد.


به خاطر داشته باشيد، اينکه از چه روشي براي تعيين بودجه بازاريابي استفاده مي‌کنيد به سطح آمادگي و بلوغ و ريسک‌پذيري بنگاه اقتصادي شما بستگي دارد اما مهم‌تر از روش انتخابي آن است فرصت‌هاي طلايي براي اقدامات بازاريابي را ازدست ندهيد و از همين امروز برنامه‌ريزي براي اقدام را آغاز کنيد.


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : بازاريابي ,بودجه ,اختصاص ,تعيين ,استفاده ,درصد ,بودجه بازاريابي ,تعيين بودجه ,براي تعيين ,بازاريابي اختصاص ,اختصاص دهيد ,تعيين بودجه بازاريابي ,براي تعيين بودجه ,بودجه بازاريابي اختصاص
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

جاذبه های گردشگری !Hi kpop معرفی و نشر آثار استاد علی رضا پناهیان Cris طراحی گرافیک ادیت یک قدم تا موفقیت سید محمد موسوی مرجع بازار فایل طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی در تهران